Rättsligt meddelande: Integritet och personuppgifter. Den här informationen är viktig, så läs noga igenom innan du fortsätter. Genom att fortsätta använda webbplatsen accepterar du vissa villkor.

Stort låneförfall i hamn

Kommuninvest stod inför ett stort låneförfall 1 juni då 477 lån skulle omsättas eller amorteras. Nu har hela detta arbete gått i mål. Daniel Nykvist, biträdande chef för rådgivning, konstaterar att dialogen med kunderna har varit utmärkt.

Hur har arbetet med förfallet fungerat?

– Det har gått riktigt bra. Trots en turbulent omvärld och en marknad där räntorna snabbt är på väg uppåt har arbetet överlag flutit på smidigt. Mycket har gjorts inom ramen för den digitala låneprocessen – vilket gett en god effektivitet för både kunderna och oss på Kommuninvest. Samtidigt har vi haft många fördjupade diskussioner med kunder om strategiska överväganden och konkreta val i hanteringen av skuldportföljen, säger Daniel.

Vilken har varit den största utmaningen?

– Utvecklingen på marknaden har skapat en ny räntemiljö. Det är tydligt att räntenivåerna framöver kommer att vara betydligt högre än de varit på senare tid. Detta ska egentligen inte ha någon större inverkan på hur man jobbar med sin skuldförvaltning. Där är det i stället viktigt att ha en långsiktig strategi och utgå från den egna verksamhetens behov. Men det är nyttigt att diskutera igenom den typen av frågor. Jag tror att alla nu successivt håller på att vänja sig vid att marknadsförutsättningarna ser lite annorlunda ut, säger Daniel.

Vad tar ni med er framåt från denna process?

– Vi är verkligen tacksamma för att kunderna har varit ute i god tid! Det är mycket värdefullt. Framöver ska vi från vår sida jobba ännu mer för att underlätta för kunderna att komma igång tidigt vid den här typen av samlade förfall, avslutar Daniel.