Rättsligt meddelande: Integritet och personuppgifter. Den här informationen är viktig, så läs noga igenom innan du fortsätter. Genom att fortsätta använda webbplatsen accepterar du vissa villkor.

Ny utbildningsmöjlighet inom likviditetsplanering

Kommuninvest fortsätter sitt aktiva arbete med likviditetsplanering och KI Finans Likviditet & Investeringar. I samverkan med Kommunalekonomernas förening (KEF) arrangeras 16 juni en digital halvdagsutbildning på temat ”Likviditetshantering i praktiken”. Theresia Ferm, finansrådgivare, som är en av föreläsarna på utbildningen, konstaterar att intresset för frågorna ökar.  

I november lanserade Kommuninvest en frågeguide om likviditetsplanering i kommunsektorn. I 5 frågor summeras goda råd för en välfungerande och smidig likviditetsplanering. Sedan början av 2020 finns också verktyget KI Finans Likviditet & Investeringar. Det kan användas för att rationalisera likviditetsplaneringen. Det ger ett helhetsgrepp och god effektivitet samt underlättar samarbetet i en organisation.

Hur ser det ut med intresset för att utveckla sin likviditetsplanering?

– Vi upplever att intresset ökar. Frågeguiden har fått ett positivt mottagande. KI Finans Likviditet & Investeringar får fler och fler aktiva användare. Under pandemin har det i många kommuner och regioner varit logiskt att lägga fokus på annat än en utvecklad likviditetsplanering. Nu har dessa frågor blivit aktuella på ett annat vis. En bidragande faktor är även de stigande marknadsräntorna. Med högre räntenivåer finns det mer att tjäna på att vässa till likviditetsplaneringen, säger Theresia.

Vad finns det för stöd att få för den som vill komma igång i KI Finans Likviditet & Investeringar?

– Vi rekommenderar alla att gå igenom frågeguiden. Den ger en bra grund och väcker viktiga frågeställningar. Vi erbjuder med jämna mellanrum en digital introduktionsutbildning i Likviditet & Investeringar. Den är till både för den som startar från början och för den som kommit en bit på vägen. Där går vi igenom hur man praktiskt gör för att komma igång och utnyttja verktygets fulla potential. I kundgruppen, både Team Rådgivning och Team Kundservice, finns vi självfallet även tillgängliga för frågor, diskussion och support av olika slag. Det är bara att höra av sig, säger Theresia.

Vad är tanken med den nya halvdagsutbildningen?

– Syftet är att skapa en bra utbildningsmöjlighet för den som vill gå på djupet i frågeställningarna. Från Kommuninvests sida blir det Sebastian Hesselstrand, som är applikationsspecialist, och jag som står för föreläsningarna. Tillsammans med experterna från KEF kommer vi att ge en gedigen helhetsbild. Ett viktigt och intressant inslag blir också de praktiska exemplen. Karlstad kommun och Falu kommun, som båda ligger långt framme på området, kommer att finnas med för att berätta om hur de jobbar med investeringsstyrning respektive likviditetsplanering, avslutar Theresia.

Info och anmälan till ”Likviditetshantering i praktiken”, digital halvdagsutbildning

5 frågor för en bättre likviditetsplanering

Dela